Het eindexamen…pfff

Geschreven door WillemWever op May 15th, 2010

Een jaar na dato ben ik student van Wageningen Universiteit, maak ik elke twee maanden een aantal tentamens of essays en woon ik op mezelf in het verre, op het platteland gelegen en het van de buitenwereld verstoken Wageningen. Dat verstoken van de buitenwereld valt ook wel mee met de directe bussen naar Arnhem, Ede, Utrecht, Veenendaal en Tiel. Maargoed, voordat ik weer ongelofelijk afdwaal. Het examen, is eigenlijk best oké. Truc is, jezelf niet gek maken, zeker zijn van wat je hebt geleerd en als je toch niet zeker bent je GR vol stoppen met informatie. Vrij simpel niet. Er gaat wel veel oefenen aan vooraf. Het is belangrijk dat je de structuur van de vragen kent en weet waar ze naartoe willen met een antwoord. Dus dat je de stappen bijvoorbeeld goed opschrijft of het proces (ligt aan de vraag). Je moet het vergelijken met Ík hou van Holland’ waar ze het oer-Hollandse spelletje spelen waar je elkaar een verhaal moet doorvertellen. En dat gaat geheid mis. Een voorbeeld:

‘Bram Keizerwaard was gisteren te zien in op VTV bij ‘Live @ Loenz’. Hij vertelde dat dhr. Stans met de Londenreis een leerling heeft betrapt op het rond spuiten van shampoo op de boot van Calais naar Dover. Deze leerling, uit 4VWO, beweerde dat hij probeerde muggen te verjagen. Maar dat lukte niet vanwege een vervelende klasgenoot. De shampoo van een van oorsprong Vlaardings exportproduct bleek niet te schuimen. Dit was al eerder op gemerkt in Groenvoer door mevr. Van Rijn. In de schoolkrant van April kwamen veel wetenswaardigheden boven tafel, bijvoorbeeld het succes achter MuToDa en de geheimen van een anonieme briefschrijf(st)er.’

Inderdaad, dit verhaal gaat nergens over maar als je dit vergelijkt met een examen Nederlands waar je bepaalde woorden moet hebben dan kan deze tekst er zo uitgaan zien:

‘Bram Keizerwaard (-1) was gisteren te zien in op VTV bij ‘Live @ Loenz (+1) “pling”‘. Hij vertelde dat dhr. Stans met de Londenreis (+1) een leerling heeft betrapt op het rond spuiten van shampoo op de ferry(+1) van Calais naar Dover. Deze leerling, uit 4VWO(-1), beweerde dat hij probeerde muggen te verjagen. Maar dat lukte niet vanwege een vervelende klasgenoot(-1). De shampoo van een van oorsprong Vlaardings exportproduct(-1)bleek niet te schuimen. Dit was al eerder op gemerkt in Groenvoer door mevr. Van Rijn. In de schoolkrant(+1) van April kwamen veel wetenswaardigheden(-1) boven tafel, bijvoorbeeld het succes achter MuToDa(+1) en de geheimen van een anonieme briefschrijf(st)er.’

En dan is het de truc te scoren. Helaasdeze persoon zou bij dit onderdeel geen punten halen. Bij andere vakken si dat ook zo, zolang je maar de goede richting op denkt dan kom je er wel. En vooral rustig blijven. Je hebt niet voor niets dit examen bereikt, je zal vast wel wat hebben geleerd de afgelopen jaren.

Ik wens alle examenkandidaten veel succes met het eindexamen. Dat het maar wat mag worden.

Oja, ga niet over het maximum aantal woorden heen.

Geef een reactie